Učiteľ ako vzor
Existujú tri druhy učiteľov, ktorými sú:
  • 1.
    autoritatívny typ – v tomto prípade je pozornosť venovaná len osobe samotného učiteľa, neberie ohľad na svojich žiakov či študentov, nerešpektuje ich požiadavky, vo všetkých záležitostiach týkajúcich sa vzdelávania má výsadné postavenie učiteľ, nie žiaci, ďalej neberie ohľad na žiadne nápady vychádzajúce zo strany a iniciatívy študentov a takto by som mohla vo svojom zozname „učiteľských neduhov“ pokračovať ďalej. Takýto typ učiteľa iste nebude formovať osobnosť žiaka či študenta v pozitívnom zmysle, skôr ho brzdí vo vývoji a nedáva mu šancu na realizáciu vlastných nápadov. Je to negatívny typ osobnosti učiteľa.
  • 2.
    liberálny typ – tento, naopak od autoritatívneho typu učiteľa, má nedostatky v tom, že nejaví žiadny záujem o študentov a o ich výchovný proces. V podstate by sa dalo povedať, že tomuto typu učiteľa je jedno, akým smerom sa jeho žiaci uberajú, podstatné je pre neho to, že odprednáša svoju učebnú látku, a tým celý proces pôsobenia na žiaka u tohto typu končí. Taktiež je to negatívny typ osobnosti učiteľa.
  • 3.
    demokratický typ – tento typ sa vyznačuje záujmom o svojich žiakov, motivuje ich k ďalšej práci, za výkony ich vie pochváliť, ale neúspechy vie aj pokarhať. Tzn. dokáže rozoznať, čo je vo výchove a vzdelaní študentov správne a čo nie. Tento typ je otvorený kompromisom, so svojimi žiakmi o problematike diskutuje otvorene, dáva im priestor na vyjadrenie svojich názorov a postojov. Tento typ učiteľa je pozitívny, a teda je aj správnym etickým vzorom mladých ľudí.