2.2 Výchovné princípy pri výchove k prosociálnosti.
Výchovné princípy pri výchove k prosociálnosti
Výchovné princípy pri výchove k prosociálnosti definoval L. Lencz (1998):
  • 1.
    Vytvorme z triedy „výchovné spoločenstvo“.
  • 2.
    Prijmime dieťa také, aké je a prejavujme voči nemu priateľské city.
  • 3.
    Pripisujme deťom pozitívne vlastnosti, najmä prosociálnosť.
  • 4.
    Formulujme jasné a splniteľné pravidlá hry.
  • 5.
    Na negatívne javy reagujme pokojným poukázaním na ich dôsledky (indukcia).
  • 6.
    Nabádajte, je to osvedčený výchovný prostriedok.
  • 7.
    Odmeny a tresty používajme opatrne.
  • 8.
    Zapojme do výchovného procesu rodičov.
  • 9.
    Buďme nositeľmi radosti.
K naplneniu týchto výchovných princípov učiteľ, vychovávateľ musí používať výchovný štýl (Olivar, 1992) – zásady správania sa učiteľa, vychovávateľa k žiakom:
  • 1.
    prijatie žiaka takého aký je, vyjadrenie sympatie.
  • 2.
    atribúcia (prisudzovanie) prosociálnosti.
  • 3.
    induktívna disciplína.
  • 4.
    nabádanie k prosociálnosti.
  • 5.
    podporovanie prosociálnosti.