Sexuálne zneužívanie
Prevencia - predchádzanie niečomu nežiadúcemu, ochrana predchádzaním niečomu nežiadúcemu, opatrenie na ochranu predchádzaním niečomu nežiadúcemu.
 
Úlohy prevencie v sexuálnom zneužívaní

1. Primárna prevencia
  • opatrenia všeobecne prispievajúce k podpore psychického a sociálneho zdravia,
  • osvetovo-informačné kampane,
  • sexuálna výchova ľudí s postihnutím,
  • práca s rodinou,
  • vzdelávanie pomáhajúcich profesionálov a volontérov,
  • depistážna činnosť.
2. Sekundárna prevencia
  • priama stratégia orientovaná na rizikových či ohrozených jedincov skupiny, u ktorých sa môžu problémy alebo sociálno-patologické javy reálne prejaviť – v dôsledku sociokultúrnych či komunikačných bariér i porúch sociálnych procesov (procesy individualizačné, socializačné) a sociálnych inštitútov (rodina, škola, referenčná skupina atď.) – alebo sa už tieto problémy prejavujú,
  • výchova a výcvik jednotlivých skupín ľudí s postihnutím k potencionálnemu alebo už manifestovanému nebezpečenstvu sexuálneho násilia.
3. Terciárna prevencia
  • priama stratégia zacielená na predchádzanie recidívy (opakovaniu problému) a prehlbovanie psychických problémov i sociálnej dezintegácie ľudí, ktorí vykazujú poruchy sociálnych procesov a sociálnych inštitútov alebo sa stali obeťami intolerancie či násilia,
  • zameriava sa na diskrimináciu či intoleranciu ohrozenej skupiny,
  • adekvátnymi krokmi a metódami má jedinca s postihnutím ochrániť pred zhoršením stavu, pred tým, aby sa základný problém prehlboval a komplikoval,
  • odborná terapeutická práca s obeťami sexuálne motivovaných trestných činov (Novosad, 2002).
 
Správanie sexuálne zneužívaných detí:
  • extrémne, môžu byť nápadne pasívne, inokedy dráždivé, so sklonom k afektívnemu reagovaniu,
  • izolácia od spoločnosti, kamarátov ako obranná reakcia,
  • zvýšená nedôvera, ale aj pohltenie problémami, ktoré ostatní nemajú, a preto ich nemôžu chápať a zdieľať,
  • neštandardné a nápadné správanie k dospelým – buď vyjadruje nadmernú potrebu obrany, alebo je naopak negativistické a provokujúce,
  • poruchy správania, agresívneho a hostilného charakteru u starších detí,
  • zlyhanie v škole ako dôsledok chýbajúcej motivácie a neschopnosti svoje predpoklady uplatniť, záškoláctvo,
  • v škole sa prejavujú ako úzkostné, unavené, nepozorné a neschopné pochopiť, čo sa od nich očakáva,
  • vo vzťahu k vrstovníkom - nebývajú príliš obľúbení, sťahujú sa do ústrania, výbuchy agresivity,
  • dlhodobá traumatizácia vyvoláva na jednej strane silnú úzkosť a pocity viny, na druhej strane môže v rámci obranných reakcií dôjsť k potlačeniu prežitkov spojených s traumou,
  • identifikácia s násilníkom, t. j. prijatie jeho postoja a správania ako obranný mechanizmus dieťaťa.
 
Disociácia
  • dieťa uteká „do iného života, do vlastného dobrého sveta“, kde sa takéto bolestné zážitky nevyskytujú,
  • obdobia straty pamäti (amnézia), denného snenia a stavov podobných,
  • negatívny postoj k sebe, dieťa na seba pozerá ako na „poškodenú vec“ (Novosad, 2002).
Disociačná porucha - oddeľuje sa tá časť osobnosti, ktorá zahŕňa skúsenosť zneužívania od jadra osobnosti a tieto dve rôzne vrstvy existujú vedľa seba, neintegrované. Fungujú ako obrana, eliminujú to, čo dieťa traumatizuje (Vágnerová, 2004).

Traumatická sexualizácia
  • mení vzťah k sexualite,
  • predčasná, výzývavá sexualita,
  • masívna masturbácia, niekedy aj na verejnosti a sexuálne zamerané aktivity, napríklad hry,
  • urýchlený začiatok aktívneho sexuálneho života,
  • sex využívajú ako prostriedok k manipulácii s ľuďmi, k získavaniu rôznych výhod, stratili zábrany (Vágnerová, 2004).
Vzťah k páchateľovi 
  • obvykle má z neho dieťa strach, akcentovaný iracionálnym presvedčením o jeho všemocnost,
  • často býva vzťah ambivalentný, dieťa tohto človeka nechce celkom stratiť, a zároveň k nemu cíti nechuť,
  • vzácnejšie sa môže vytvoriť pozitívna väzba, dieťa je na páchateľovi násilia nejakým spôsobom fixované. Tento variant je označovaný ako stockholmský syndróm. Môže ísť o obrannú deformáciu citového prežívania: dieťa sa za týchto okolností násilníka menej bojí.
 
Ďalšie prejavy zneužívania detí
  • Poruchy v prijímaní potravy (jej nadmerný príjem alebo odmietanie).
  • Chronická depresia, nočné mory, strach z tmy a poruchy spánku, straty pamäti.
  • Nápadná pasivita, ustrašenosť, nevysvetliteľné samovražedné pokusy.
  • Opakované úteky z domu a zmeny v správaní – náhle striedanie nálad.
  • Nevhodné sexuálne vyzývavé správanie, neprimerané ich veku.
  • Začínajú klamať, kradnúť alebo vulgárne sa vyjadrovať s cieľom upútať na seba pozornosť.
  • Naznačujú, že majú určité tajomstvá, ktoré nemôžu nikomu prezradiť.
  • Majú pri sebe peniaze nejasného pôvodu.
  • Prejavy neurotizácie – pomočovanie, obhrýzanie nechtov, poruchy reči.
  • Neochotné prezliekanie sa na hodiny telesnej výchovy.
  • Netešia ich predtým obľúbené činnosti. Predstierajú zákaz chodiť von.
  • Bez prirodzene vysvetliteľných dôvodov odmietajú niektorých dospelých ľudí, boja sa ich, nechcú ich vidieť.
  • Kreslia sexuálne inšpirované obrázky.
  • Zdá sa, akoby tajili niečo, čo im robí starosti. Zmeny v školskom prospechu.
  • Objavujú sa u nich infekcie močových ciest, krvácanie alebo zvýšená citlivosť v análnej a genitálnej oblasti. Bolesti a krvácanie v hrdle.
  • Chronické bolesti hlavy a žalúdka. Ťažkosti s dýchaním – dusenie sa.
  • V ich správaní sa začínajú objavovať regresívne prvky správania menších detí – cmúľanie palca, obklopovanie sa hračkami a podobne.
  • Preberajú rodičovské úlohy v domácnosti do takej miery, že sa starajú viac o ostatných ako o seba.
  • Pokúšajú sa sexuálne zneužiť iné deti atď. (spracované podľa Elliottovej, 1995).
 
Formy sexuálneho zneužitia
  • Nekoitálne sexuálne aktivity – verbálny komentár so sexuálnym obsahom, exhibicionizmus, voyeurizmus, obscésne telefonáty, skúsenosť s obnažovaním dospelých mužov, s exhibicionizmom.
  • Kontaktné sexuálne aktivity – všetky praktiky vyžadujúce kontakt agresora so zneužívaným dieťaťom. Podľa závažnosti je ich možné ďalej diferencovať na penetratívne (t. j. prenikajúce, napríklad koitus) a nepenetratívne (napríklad ohmatávanie). Tento kontakt musí dospelému prinášať sexuálne uspokojenie.
  • Sexuálne využívanie detí – k výrobe pornografie alebo k prostitúcii (Vágnerová, 2004).
Intervenčná podpora detskej obete
  • Opätovné začlenenie do rodiny (ak je to možné a pre dieťa prospešné).
  • Zostať s tým rodičom, ktorý dieťa nezneužíval: najčastejšie riešenie.
  • Pobyt v náhradnej rodine – pripadá v úvahu tam, kde je rodinná podpora a ochrana vnímaná ako neadekvátna alebo je neúčinná (Novosad, 2002).
 
Zásady preventívnej výchovy
  • o svojom tele rozhoduješ ty sám,
  • tvoje pocity sú vždy dôležité,
  • existujú príjemné a nepríjemné, zlé dotyky,
  • máš právo povedať „nie“,
  • poznáme dobré a zlé tajomstvá,
  • hovor o tom a hľadaj pomoc,
  • ty nie si na vine toho, čo sa stalo.
Asertívne práva dieťaťa
  • určiť, kto sa môže dotýkať jeho tela a kto nie,
  • odmietnuť všetky dotyky a prejavy nežnosti, ktoré sa mu nepáčia,
  • odporovať dospelým v prípadoch, v ktorých cíti vlastné ohrozenie,
  • využívať odvrávanie v záujme odvrátenia nebezpečenstva,
  • odmietnuť peniaze a darčeky, ktoré mu dospelý dáva bez akýchkoľvek príčin a zásluh,
  • rozprávať komukoľvek o tajomstvách, ktoré sa mu nepáčia alebo sú mu nepríjemné,
  • odmietnuť pomoc, službu alebo odpoveď, keď má strach alebo cíti nebezpečenstvo,
  •  volať o pomoc a utiecť z miesta nebezpečenstva,
  • žiadať o pomoc v situáciách, v ktorých pociťuje jej potrebu,
  • dôverovať viac svojim citom než rozličným ubezpečeniam dospelého,
  • poznať a vždy, keď je v neistote alebo si nevie poradiť, zavolať na „linku dôvery“ (Vlčková, 2001).