Čo je literárny druh a čo zas literárny rod?
Z pohľadu času (ako kompozičného faktora):
vytvára sa napätie medzi časom rozprávania a časom fabuly,
čas rozprávania = čas, v ktorom sa rozpráva (patrí rozprávačovi),
čas fabuly = čas, o ktorom sa rozpráva (patrí pásmu postáv).
Z pohľadu času (ako štylistického faktora):
rozprávanie v epike je založené na postupnosti v čase, teda na sukcesivite udalostí,
prirodzený čas rozprávania v epike je minulý (častý je aj historický prézent), je to čas rozprávača,
čas v pásme postáv býva prítomný,
bezpríznaková forma rozprávania (ktorú vnímame ako prirodzenú) - 3. osoba,
výrazová forma epiky - próza,
spomedzi trópov je pre epiku charakteristická metonymia.
Z pohľadu štylizácie autora v diele:
v epike - rozprávač (narátor),
rozprávač = niekto, do koho autor vkladá časť svojej osobnosti a necháva ho rozprávať príbeh,
existuje určitá hranica (epický odstup) medzi ja-rozprávajúcim (= rozprávač) a ja-prežívajúcim, minulým (= autor),
v epike vo všeobecnosti hovoríme o objektívnom stvárnení sveta.
Z pohľadu času (ako kompozičného faktora):
má podobu práve prebiehajúcej spomienky lyrického subjektu,
v lyrike sa „vtedy“ mení na „teraz“,
lyrický text má charakter nedejového a statického obrazu, ktorý je nezávislý od bežného chápania plynúceho času.
Z pohľadu času (ako štylistického faktora):
výpoveď založená na atemporálnosti (bezčasovosti), teda ide o simultánnosť diania (časová súbežnosť),
charakteristický je lyrický prézent (bezčasový),
bezpríznaková forma výpovede (ktorú vnímame ako prirodzenú) - 1. osoba,
výrazová forma lyriky - verš,
spomedzi trópov je pre lyriku charakteristická metafora.
Z pohľadu štylizácie autora v diele:
v lyrike - lyrický subjekt,
lyrický subjekt = médium pocitov, názorov, predstáv subjektu,
medzi autorom a lyrickým subjektom je menší odstup - v lyrike existuje subjektívne stvárnenie sveta.
Z pohľadu času (ako kompozičného faktora):
v porovnaní s epikou je čas v dráme komplikovanejší,
dráma udalosti nerozpráva, ale predvádza,
vzniká napätie medzi časom hovorenia a časom predvádzania,
čas inscenačný (antická jednota miesta, času a deja).
Z pohľadu štylizácie autora v diele:
dráma – autorské poznámky,
autorské poznámky = inštrukcie pre režiséra, hercov,
autor môže byť štylizovaný aj ako rezonér,
rezonér = postava, ktorá sa nezúčastňuje na deji, len ho reflektuje, uvažuje o ňom a v jej myšlienkach sa často odrážajú názory autora.
Poézia:
literárny rod založený na využití reči, ktorá je metricky viazaná,
ide o pravidelné opakovanie zvukového prvku: dĺžky, prízvuku, slabičného rozsahu, intonačnej jednotky.
Próza:
literárny rod založený na reči, ktorá je metricky neviazaná,
ide o reč bežnej komunikácie.
(Pre zobrazenie textu
,
prosím, kliknite na jednotlivé nadpisy...)