Čo je literárny druh a čo zas literárny rod?
Background image
Z pohľadu času (ako kompozičného faktora):
  • vytvára sa napätie medzi časom rozprávania a časom fabuly,
  • čas rozprávania = čas, v ktorom sa rozpráva (patrí rozprávačovi),
  • čas fabuly = čas, o ktorom sa rozpráva (patrí pásmu postáv).
Z pohľadu času (ako štylistického faktora):
  • rozprávanie v epike je založené na postupnosti v čase, teda na sukcesivite udalostí,
  • prirodzený čas rozprávania v epike je minulý (častý je aj historický prézent), je to čas rozprávača,
  • čas v pásme postáv býva prítomný,
  • bezpríznaková forma rozprávania (ktorú vnímame ako prirodzenú) - 3. osoba,
  • výrazová forma epiky - próza,
  • spomedzi trópov je pre epiku charakteristická metonymia.
Z pohľadu štylizácie autora v diele:
  • v epike - rozprávač (narátor),
  • rozprávač = niekto, do koho autor vkladá časť svojej osobnosti a necháva ho rozprávať príbeh,
  • existuje určitá hranica (epický odstup) medzi ja-rozprávajúcim (= rozprávač) a ja-prežívajúcim, minulým (= autor),
  • v epike vo všeobecnosti hovoríme o objektívnom stvárnení sveta.
Z pohľadu času (ako kompozičného faktora):
  • má podobu práve prebiehajúcej spomienky lyrického subjektu,
  • v lyrike sa „vtedy“ mení na „teraz“,
  • lyrický text má charakter nedejového a statického obrazu, ktorý je nezávislý od bežného chápania plynúceho času.
Z pohľadu času (ako štylistického faktora):
  • výpoveď založená na atemporálnosti (bezčasovosti), teda ide o simultánnosť diania (časová súbežnosť),
  • charakteristický je lyrický prézent (bezčasový),
  • bezpríznaková forma výpovede (ktorú vnímame ako prirodzenú) - 1. osoba,
  • výrazová forma lyriky - verš,
  • spomedzi trópov je pre lyriku charakteristická metafora.
Z pohľadu štylizácie autora v diele:
  • v lyrike - lyrický subjekt,
  • lyrický subjekt = médium pocitov, názorov, predstáv subjektu,
  • medzi autorom a lyrickým subjektom je menší odstup - v lyrike existuje subjektívne stvárnenie sveta.
Z pohľadu času (ako kompozičného faktora):
  • v porovnaní s epikou je čas v dráme komplikovanejší,
  • dráma udalosti nerozpráva, ale predvádza,
  • vzniká napätie medzi časom hovorenia a časom predvádzania,
  • čas inscenačný (antická jednota miesta, času a deja).
Z pohľadu štylizácie autora v diele:
  • dráma – autorské poznámky,
  • autorské poznámky = inštrukcie pre režiséra, hercov,
  • autor môže byť štylizovaný aj ako rezonér,
  • rezonér = postava, ktorá sa nezúčastňuje na deji, len ho reflektuje, uvažuje o ňom a v jej myšlienkach sa často odrážajú názory autora.
Poézia:
  • literárny rod založený na využití reči, ktorá je metricky viazaná,
  • ide o pravidelné opakovanie zvukového prvku: dĺžky, prízvuku, slabičného rozsahu, intonačnej jednotky.
Próza:
  • literárny rod založený na reči, ktorá je metricky neviazaná,
  • ide o reč bežnej komunikácie.
(Pre zobrazenie textu, prosím, kliknite na jednotlivé nadpisy...)