2. Morfologicko–syntaktická rovina jazyka
V tejto rovine sledujeme uplatňovanie gramatických pravidiel v ústnom i písomnom prejave žiakov.
Osvojovanie gramatiky u intaktných detí prebieha transferom z ústnych prejavov v materinskom jazyku z najbližšieho okolia, ktoré napodobňuje, uchováva v pamäti a vyslovuje v podobných situáciách.
Od prvých výrokov detí v podobe jednoslovných viet, zvukomalebných slov, slovies v rozkazovacom spôsobe alebo v 3. osobe jednotného čísla asi do 1,5 roka dochádza medzi 2. – 3. rokom života dieťaťa k prudkému rozvoju používania slovných druhov, najmä podstatných a prídavných mien, osobných zámen, do 4. roku života aj ostatných slovných druhov.
Ak sa v gramatickej stavbe reči dieťaťa do 4. roku života vyskytnú nejaké odchýlky, ide o tzv. fyziologický dysgramatizmus, dočasný jav súvisiaci s prebiehajúcim fyziologickým vývojom rečových orgánov a po 4. roku života by mala byť reč dieťaťa z gramatického hľadiska správna.
Vyučovanie morfológie (tvaroslovie) má dominantné postavenie vo vyučovaní gramatiky slovenského jazyka a je integrálnou súčasťou tvorby jednoduchých viet a súvetí (sémantická syntax) (Bytešníková, 2007).