Psychologický aspekt v špeciálnej edukácii
Zo psychologického hľadiska v špeciálnej edukácii je dôležité poznať tieto druhy učenia:
  • učenie podmieňovaním – vychádza z klasického podmieňovania I. P. Pavlova či inštrumentálneho podmieňovania Ch. E. Skinera, ktorých základom je fyziologická činnosť organizmu spočívajúca v tvorbe podmienených reflexov (napr. dieťa získava motorické schopnosti stláčaním hračky, ktorá vydáva zvuk);
  • percepčné motorické učenie (senzomotorické) – zamerané na manuálne zručnosti a návyky; je zložitejšie ako učenie podmieňovaním, lebo do jeho procesu sa zapájajú aj iné zložky myslenia (napr. analýza a syntéza pri nácviku písania pomocou prípravných cvičení);
  • verbálne učenie (pamäťové) – najrozšírenejší druh učenia, ktoré má verbálnu povahu (slová, symboly, znaky a pod.); dôležitú úlohu zohráva frekvencia opakovania a zákon novosti, preto je pre učenie dôležité memorovanie;