Lexikálno-sémantická rovina jazyka
3. Lexikálno–sémantická rovina jazyka
V tejto rovine rozvíjame aktívnu a pasívnu slovnú zásobu. Začiatky pasívnej slovnej zásoby u intaktných detí evidujeme okolo 10. mesiaca života dieťaťa, aktívna slovná zásoba sa rozvíja okolo 1. roku života, najintenzívnejší rozvoj nastáva do 3. roku života (asi 1000 slov), v období 6. roku života by dieťa malo mať v slovnej zásobe 2500 – 3000 slov.

Individuálna slovná zásoba u detí sa vyvíja nerovnomerne a v závislosti od komunikácie, a to verbálnej či neverbálnej (Bytešníková, 2007).
Slovnú zásobu jazyka skúma lexikológia (náuka o slove) a sémantika (náuka o význame slov). Rozvíjame ju prostredníctvom:
  • spresňovanie lexikálneho významu slov, ktoré už poznajú;
  • chápanie rôznych významov známych slov;
  • poznávanie nových slov a ich významov;
  • vysvetľovanie významových vzťahov medzi slovami;
  • hľadanie spoločných pomenovaní;
  • porozumenie a používanie ustálených slovných spojení;
  • používanie synoným a tvorenie antoným;
  • výber vhodných slov so zreteľom na ich štylistickú platnosť v konkrétnych komunikačných situáciách;
  • využívanie slovníkov (Slančová, 1996).