Ciele, kurikulum a základné učivo
CIEĽ VYUČOVACIEHO PROCESU (špecifický, konkrétny) – by mal definovať stav osobnosti, správania sa žiaka, ktorý sa má dosiahnuť na konci vyučovacieho procesu, t.j. čo konkrétne sa má žiak naučiť, čo konkrétne má vedieť, ktoré konkrétne vedomosti, zručnosti, návyky, postoje, schopnosti, kompetencie si má osvojiť, do akej hĺbky a za akých podmienok (Turek, 2008).

ZÁKLADNÉ UČIVO označuje „tie prvky učiva (vedomosti, intelektuálne i praktické zručnosti, návyky, postoje, schopnosti), ktoré podmieňujú osvojenie si ďalšieho učiva a ktoré si musí povinne osvojiť aspoň na minimálnej požadovanej úrovni každý žiak“ (Turek, 2008).

KURIKULUM definujeme ako:
  • učivo, obsah vzdelávania, učebný plán, učebné osnovy, časovo-tematický plán vyučovania, písomná príprava učiteľa;
  • priebeh vyučovacieho procesu, v rámci ktorého rozlišujeme formálne (predpisujú učebné plány a učebné osnovy), neformálne (aktivity a skúsenosti žiakov v mimotriednych a mimoškolských aktivitách) a skryté (čo sa žiak naučí mimo učebných osnov a činnosti školy; vzniká skôr náhodne, nesystematicky, v sociálnej interakcii žiakov v triede, škole i mimo školy) (Walterová, 1994).