Metakognitívne procesy majú pri čítaní s porozumením dôležitý význam, zabezpečujú aktívne učenie sa žiaka pri čítaní a zabraňujú mechanickej činnosti, napr. učeniu sa naspamäť bez porozumenia textu. Učiteľ vie, že metakognitívne procesy u žiaka neprebiehajú len pri čítaní, ale už pred čítaním textu, počas čítania a po jeho prečítaní. Preto sa opierame o odporúčanie P. Gavoru (2008), aby učiteľ pri práci s literárnym textom systematickým rozvíjal metakognitívne procesy žiakov:
1. Pred čítaním textu
|
|
|
-
predvídanie obsahu textu – učiteľ má naladiť žiaka na „vlnovú dĺžku“ textu, napr. pomocou inštrukcie upozorniť na titulok textu, obrázky, aby evokoval u žiakov obsah textu (pomocou otázok: O čom bude tento text? Aká postava bude v príbehu vystupovať? Čo sa asi dozvieme? Ako ste to zistili?). Je to vlastne brainstorming (burza nápadov) o obsahu textu a aktivizácia doterajších vedomostí žiakov o konkrétnom jave pred čítaním textu. Ide o vedomosti žiakov o svete, ktoré sa naučili alebo poznajú, čo má význam pre porozumenie a zapamätanie textu. Je to evokácia na vzbudenie zvedavosti a záujmu o čítanie textu, čo má motivačný charakter.
|