Metóda globálneho čítania
Používa sa na zrýchľovanie čítania žiakov, na posilnenie istoty pri čítaní;
Metóda vyžaduje určitú prípravu na čítanie: žiak číta určitú časť textu celkom trikrát; najprv mu predložíme časť textu, ktorú si má niekoľkokrát prečítať, ale nesmie sa ho naučiť naspamäť; keď si žiak úryvok osvojí, predložíme mu ho v podobe, v ktorej sú vynechané niektoré hlásky v slovách; ak žiak dokáže prečítať text, môžeme mu predložiť posledný variant textu, v ktorom sú už vynechané niektoré slová;
Metóda je účinná, ak ju využívame systematicky a náročnosť vybraných textov prispôsobíme možnostiam žiaka (Pokorná, 2007);
Metóda Fernaldovej
Je vhodná pre málo sústredených žiakov pri čítaní, resp. aj pre dyslektikov;
Žiak má prebehnúť po texte zrakom (10 riadkov); čítanie sa zakazuje; súčasne si ceruzkou podčiarkne slová, o ktorých si myslí, že sú náročné; tým istým spôsobom prechádza text znova a opäť podčiarkne slová, ktoré považuje za náročné; keď to ukončí, prečíta si len podčiarknuté slová; až po ich načítaní si napokon prečíta celý text, pričom sa nemusí obávať náročných slov (Pokorná, 2007).