Netradičné organizačné formy vyučovania v špeciálnej edukácii
alternatívne školy
  • Daltonský plán – ruší rozdelenie žiakov do tried podľa veku, na vyučovacie predmety sa zriaďujú odborné učebne a laboratóriá, učivo školského roka sa rozdeľuje na mesačné plány, ktoré žiaci plnia individuálne podľa vlastného programu a pracovného tempa;
  • Winnetská sústava – v prvej časti vyučovacieho procesu si žiaci individuálne, osobným tempom osvojujú základné učivo, v druhej časti kooperatívne a tvorivo riešia praktické úlohy zo života;
  • Freinetovská škola – základným princípom je individualizovaná pracovná aktivita žiakov v tvorivej a radostnej atmosfére, vedie k ich kooperácii a vytvoreniu školského spoločenstva;
  • Jenský plán – základnou organizačnou jednotkou nie je trieda, ale prirodzená skupina žiakov rôzneho veku, ktorá vzniká na základe dobrovoľnosti; namiesto týždenného rozvrhu hodín je týždenný pracovný plán skupiny, v ktorom sa striedajú rôzne činnosti (rozhovor, hra, práca, individuálne vyučovanie a i.);
  • Waldorfská škola – neexistujú tradičné vyučovacie hodiny ani učebné osnovy, vyučovanie sa uskutočňuje v časových blokoch, tzv. epochách, o obsahu učiva rozhoduje učiteľ spolu so svojimi žiakmi (Singule, 1992).