Ukazovateľmi úrovne komunikačnej kompetencie žiakov sú osvojené základné komunikačné zručnosti, ktoré rozdeľujeme do dvoch oblastí:
|
-
Receptívna oblasť (oblasť vnímania) Zahŕňa činnosti, pri ktorých žiak dostáva informácie a myšlienky z vonkajších zdrojov. Spája dva hlavné spôsoby, ktorými ľudia prijímajú informácie od iných – počúvanie a čítanie. Obidve činnosti využívajú podobné poznávacie procesy, ktoré prenesú vonkajší stimul do pochopiteľnej informácie. Preto receptívne komunikačné zručnosti označujeme ako procesy pochopenia počutého a čítaného.
|
|
-
Produktívna oblasť (oblasť vyjadrovania) Zahŕňa činnosti, pri ktorých žiak vytvára myšlienky a informácie, aby sa o nich podelil s inými. Je to oblasť hovorenia a písania, v ktorej sa produkujú zmysluplné myšlienky a informácie v ústnej alebo písomnej forme. Preto produktívnu oblasť nazývame aj tvorivým procesom (pozri Palenčárová, 2003).
|