Cvičné diktáty
sa realizujú ako didaktické hry každý deň niekoľko minút (precvičovanie pamäti), napr.
  • učiteľ drží v ruke obrázok a pomenuje ho – žiaci píšu písmeno, ktoré počuli na začiatku alebo na konci slova;
  • žiaci píšu písmeno, ktoré počujú na začiatku mien detí;
  • žiaci píšu mená svojich spolužiakov;
  • žiaci píšu opačné veľkosti písmen – k malému veľké a naopak;
  • žiaci dopíšu písmeno, ktoré učiteľ naznačí na tabuli;
  • zrakový diktát – slová a vety sa najprv prečítajú; učiteľ upozorní na diakritické a interpunkčné znamienka; žiaci text niekoľko minút sústredene pozorujú a prepíšu text (podľa diktátu učiteľa alebo ho odpisujú);
  • obrázkový diktát – didaktické hry s obrázkami a priraďovaním slov; obrázky a kartičky so slovami na magnetickej tabuli sa čítajú rôznymi spôsobmi; po odopnutí slov z tabule žiaci píšu názvy obrázkov (príp. vetu o obrázku);
  • tvorivý diktát – sú to rôzne doplňovačky a tajničky, v ktorých žiaci aktívne uplatňujú svoje vedomosti; pracujú individuálne alebo vo dvojiciach; napr. dopísať v slove slabiku (ces – -), obrázok vo vete nahradiť slovom (V lese je veľa… obrázok ježka.), napíš, čo robí… (obrázok kuchára), z rozhádzaných písmen zlož slovo (s – o – r – t – m).