Organizačná forma vyučovania
je „organizačné usporiadanie podmienok vyučovania na realizovanie obsahu vyučovania pri uplatňovaní jednej alebo viacerých metód vyučovania, vhodných učebných pomôcok a didaktických prostriedkov a pri rešpektovaní didaktických princípov“ (Velikanič, 1978).

TRADIČNÉ ORGANIZAČNÉ FORMY VYUČOVANIA
  • podľa počtu žiakov zúčastňujúcich sa na vyučovacom procese spolu s učiteľom
    individuálne (jeden žiak – jeden učiteľ),
    hromadné (jeden učiteľ – viacej žiakov),
    zmiešané (kombinácia individuálnych a hromadných);
  • podľa miesta realizácie
    školské (vyučovacia hodina v triede, v dielni a pod.),
    mimoškolské (domáca príprava žiakov, exkurzia a pod.);
  • podľa samostatnosti práce žiakov vo vyučovacom procese, tzv. sociálne formy
    individuálna práca žiakov (výskumná, reproduktívna, heuristická),
    skupinová práca žiakov (heuristická, reproduktívna, výskumná metóda),
    frontálna práca žiakov (informačno-receptívna, problémový výklad, reproduktívna) (Turek, 2008).