Rozhovor patrí k slovným dialogickým vyučovacím metódam využívaným v prírodovednej edukácii žiakov mladšieho školského veku. Otázky, ktoré chce učiteľ pri rozhovore položiť žiakom, by si mal pripraviť dopredu v podobe tzv. osnovy rozhovoru, ktorá by mala byť súčasťou jeho písomnej prípravy na vyučovanie. Je dôležité, aby učiteľ adresoval otázku pri rozhovore celej triede a až potom vyvolal žiaka. Žiakom je potrebné dať čas na premyslenie si odpovede na otázku (Albert, 2004).
Rozhovor je jednou z najstarších vyučovacích metód. Podľa Navrátilovej – Papíka (1985) metódu rozhovoru nemôže učiteľ použiť pri učive, o ktorom žiaci, resp. väčšina žiakov v triede nemá potrebné vedomosti. Rozvoj aktivity žiakov pri rozhovore je podmienený premysleným systémom otázok, ktoré musia z hľadiska plánovaných edukačných cieľov logicky na seba nadväzovať. Podľa Maňáka (1997) otázka je riadacim impulzom v rozhovore, preto je treba klásť dôraz na jej správnu formuláciu.
Podľa Navrátilovej (1983) otázky musia:
|
|
|
|
|
-
byť cieľovo jednoznačné, treba, aby sa učiteľ vyvaroval otázok dvojitých, či dokonca trojitých,
|
|
-
žiakov nútiť rozmýšľať, nesmú byť nápovedné, alternatívne, nesmú umožňovať žiakom odpovedať len jedným slovom alebo slovom áno či nie.
|
Ak žiaci otázke nerozumejú, učiteľ otázku preformuluje, resp. otázku doplní otázkou pomocnou. Podľa Podroužka (2003) nízka náročnosť otázok nerozvíja osobnosť žiaka, vysoká náročnosť vedie k pasivite a k nechuti žiaka odpovedať.
Diskusia sa na rozdiel od rozhovoru vyznačuje tým, že si všetci členovia skupiny vzájomne kladú otázky a odpovedajú na ne.
Zaradiť diskusiu do vyučovacieho procesu je podľa Maňáka (1997) vhodné vtedy, ak chce učiteľ zistiť názory, postoje a skúsenosti žiakov v témach dotýkajúcich sa problematiky hodnôt, postojov alebo ak je potrebné zvyšovať angažovanosť žiakov o určitú vec.