Kategórie pojmových máp, funkcie pojmového mapovania
Kategórie pojmových máp využívaných vo vyučovacom procese prírorodovedy:
  • a)
    pavúková pojmová mapa,
  • b)
    hierarchická pojmová mapa,
  • c)
    pojmová mapy vo forme vývinového diagramu,
  • d)
    panoramatická pojmová mapa.
Podľa Pupalu a Osuskej (1997) sa pojmové mapovanie vyznačuje týmito špecifickými funkciami:
  • autodidaktické (pre žiaka) – pojmová mapa umožňuje žiakovi explicitne poznať vlastné zachytenie a kognitívne usporiadanie príslušnej témy, žiakovi súčasne pomáha sledovať vlastný postup v učení,
  • diagnostické (pre učiteľa) – pojmová mapa je prostriedkom na identifikáciu východiskovej situácie na rozhodovanie o charaktere pedagogickej intervencie, je tiež diagnostickým prostriedkom na identifikáciu toho, na akej úrovni porozumenia žiak prijal nové prvky učiva,
  • intervenčné – pojmová mapa sa stáva obsahovo-organizačným pilierom v postupe učenia, ktorý garantuje zmysluplné včleňovanie nových učebných podnetov.