Vážení študenti, vítajte v lekcii venovanej cieľom vyučovania. Podľa Pavelku a Bajtoša (1999) cieľom vyučovania rozumieme zmeny osobnosti žiaka, ktoré sa dosahujú vyučovacím procesom. Vyučovacie ciele predstavujú plánovanú (očakávanú, požadovanú) zmenu osobnosti žiaka, zatiaľ čo výsledok vyučovania je reálna zmena, ku ktorej sa vyučovacím procesom dospelo. Snahou každého pedagóga by malo byť, aby rozdiel medzi učebnými cieľmi a výsledkami výučby bol čo najmenší (Pavelka – Bajtoš, 1999).
Kľúčové slová: afektívne ciele, ciele vyučovania, čiastkové ciele, elementárna didaktika, elementárna pedagogika, hierarchia cieľov vzdelávania, kognitívne ciele, Kratwohlova taxonómia afektívnych cieľov, nešpecifický transfer, Niemiekova taxonómia kognitívnych cieľov, norma výkonu, podmienky výkonu, požiadavky na formuláciu, psychomotorické ciele, Simpsonova taxonómia psychomotorických cieľov, špecifické ciele, špecifický transfer, úroveň porozumenia poznatkom, úroveň zapamätania poznatkov, vyučovací cieľ, všeobecné ciele, výkon žiaka