Pre čistý detský spev sú potrebné tieto predpoklady:
1)
Hudobný sluch, ktorý umožňuje zachytiť všetky vlastnosti tónu (výška, sila, farba, dĺžka) a nájsť medzi nimi vzťahy, či sa tóny opakujú, stúpajú, aké sú dlhé a pod.
2)
Hudobná pamäť, ktorá uchová v pamäti predchádzajúce hudobné skúsenosti.
3)
Hudobná predstavivosť, vnútorný hlas, ktorý umožňuje v duchu predstaviť si zapamätanú hudobnú skúsenosť.
4)
Rytmické cítenie, ktoré umožní vnímať a prežívať (pohybom, spevom, slovom) rytmus, metrum a tempo hudobného materiálu.
5)
Tonálne cítenie, ktoré je zárukou chápania tonality a umožňuje spievať pieseň, melódiu čisto v rôznych tóninách.
Diagnostika uvedených schopností:
necháme dieťa zaspievať pieseň podľa vlastného výberu – sledujeme hlasovú polohu akú si vyberie, aké sú hraničné tóny, aké je tvorenie vokálu. Stúpajúce alebo klesajúce glissando je vhodné na zisťovanie hlasového rozsahu,
hudobnú pamäť: zahráme deťom melódiu známej piesne a dieťa ju má spoznať. Zahráme deťom časť piesne, dieťa má dospievať jej záver, resp. zastavíme uprostred piesne a dieťa má pokračovať,
hudobnú predstavivosť: dobre osvojenú pieseň spievame na neutrálnu slabiku (no, ma, di) resp. na citoslovce (ou), zvuk (buch, klop, ga-ga) a pod.