Zásady hudobno-výchovného procesu
Zásady definujeme ako princípy, základné požiadavky, normy, ktoré podmieňujú charakter a efektivitu edukačného procesu.
Zásada cieľavedomosti a sústavnosti
Jej podstata je v plánovaní hudobno-výchovného pôsobenia.
Zásada názornosti
Jedna z najdôležitejších a východiskových zásad v hudobnej výchove. Dieťa sa v tomto období učí predovšetkým napodobňovaním. Funkciu názoru plní priama reprodukcia hudby v podaní učiteľa, jeho precítená interpretácia pri inštrumentálnej činnosti a hlavne speve, správna spevácka poloha, spôsob pohybového predvedenia hudobných podnetov. (viď
Obrázok k zásade názornosti
This page uses iframes, but your browser doesn't support them. Sorry!
)
Zásada primeranosti
Primeranosť je potrebné dodržiavať pri výbere hudobného materiálu z hľadiska témy, obsahu výrazových prostriedkov, hlasového rozsahu detí, výberu pohybových prvkov v hudobno-pohybových prejavoch, počtu hudobných nástrojov pri inštrumentálnych činnostiach, primeraných metód a foriem práce.
Zásada postupnosti
Postupnosť je vo vzájomnej súvislosti s primeranosťou, kedy máme postupovať od jednoduchého k zložitejšiemu, od konkrétneho k abstraktnému.
Zásada tvorivej aktivity
Hudobná výchova má činnostný charakter, prebieha v čase a je nemysliteľná bez aktívnej účasti zúčastneného. Aktivizačným prostriedkom a podnetom sú samotné hudobné činnosti.
Zásada vedeckosti
Edukačný proces musí vychádzať z vedeckého poznania, poznania vývinových štádií dieťaťa, vývinu hudobnosti u dieťaťa predškolského veku, úrovne jeho myslenia a ďalších psychických procesov.
Zásada trvácnosti
Vedie k trvalému osvojovaniu hudobných schopností, zručností a návykov, k uvedomenému osvojeniu.
Zásada komplexného prístupu k hudbe
Táto zásada vyplýva z komplexného poňatia hudobnej výchovy a hudobno-výchovných činností v predškolskom veku. Jednotlivé hudobné prejavy neexistujú izolovane, vzájomne sa prelínajú a integrujú.