Ukážka
Petr Eben - Vlak sa rozbieha
Ide o malú klavírnu skladbičku. Klavír ponúka bohaté možnosti výrazu, má veľkú pohyblivosť tónov, možnosť práce s dynamikou a v tomto prípade aj s tempom a jeho postupným zrýchľovaním.

P. Eben - Vlak sa rozbieha
Motivácia:
Lezie, lezie po železe,
Dušu nemá, dušu vezie. Čo je to? Vlak.


Hneď pred prvým vypočutím im zadáme aj úlohu, čo si majú na skladbičke všímať. Napr. Teraz si vypočujeme skladbičku o vlaku. Deti počúvajte, čo sa s tým vlakom deje? Po vypočutí diela očakávame reakcie a odpovede v zmysle: vlak sa hýbe, vlak zrýchľuje, vlak prichádza do stanice, počujeme ho silnejšie a potom slabšie a pod. V tomto prípade sa vlak rozbieha. Ako sme na to prišli? Postupne zrýchľoval, až sa nám zvukom pomaly stratil. Či je tomu isto tak, skúsime si to vypočuť ešte raz a vyskúšať. Deti ďalej sedia na stoličkách, pokúšajú sa imitovať pohyb kolies vlaku predlaktím. Znie skladba druhý krát, deti počúvajú a pohybom predlaktia imitujú postupné zrýchľovanie vlaku, čo ich utvrdí v tom, že vlak skutočne zrýchľoval, pridával na intenzite až do forte, a zároveň sa v zrýchlenom geste zmenšuje intenzita imitovaného pohybu, čo znamená postupné stíšenie hudby. Následne sa deti postavia a vytvoria živý vlak, vytvoria zástup po jednom (je možné aj vo dvojiciach), krúživým pohybom predlaktia pozdĺž tela, dlane jemne zovreté v päsť, imitujú otáčanie kolies vlaku, ktorý znie a pridajú rytmické vyslovovanie spoluhlásky š-š-š-š-š-š-š-š, pričom sa snažia reagovať intenzitou vyslovovania na dynamiku znejúcej skladby.