Kompetencie - pojem
Kompetencie sú vo výkladových pedagogických dokumentoch definované ako „schopnosť, zručnosť, spôsobilosť, efektívnosť, kapacita, požadovaná kvalita“ (Portíková, Miňová, In: Hajduková, 2009, s. 239).
Kompetencia je schopnosť účinne konať v určitom type situácií, schopnosť založená na poznatkoch, ktorá sa však neobmedzuje len na ne (Perrenoud, In Podhajecká, Guziová, 2012, s. 12).
Weinert (2001) kompetencie sú schopnosti, vedomosti a zručnosti, ktoré sú nevyhnutné alebo dostačujúce pre dosiahnutie určitého cieľa (In Podhajecká, Guziová, 2012, s. 13). Nevyjadruje trvalý stav, ale má procesuálny charakter.
Prúcha (2005) kompetencia je aj spôsobilosť k určitej činnosti, je to schopnosť uskutočniť činnosti na stanovenej, resp. požadovanej úrovni.
Kompetencie – spôsobilosť človeka preukázať vedomosti, zručnosti, schopnosti v praktickej činnosti (Milénium, 2002).
Schopnosť je súbor predpokladov nevyhnutných pre úspešné vykonávanie určitej činnosti.

Schopnosti sú potenciálne dané organizáciou morfologických štruktúr, prispôsobených plneniu nejakej činnosti. V úzkom zmysle slova sa pod schopnosťami rozumie komplex psychických vlastností človeka, vďaka ktorým je schopný vykonávať určitú, historicky vzniknutú formu profesionálnej činnosti. Závisia nielen od činnosti jeho mozgu, od zdedených anantomicko-fyziologických osobitostí jednotlivca, od vlôh, zručností a návykov, ale predovšetkým od stupňa, ktorý dosiahlo ľudstvo v historickom vývoji. V tomto zmysle sú schopnosti človeka neoddeliteľne spojené so spoločenskou organizáciou práce a jej prispôsobeným systémom vzdelávania.

Hudobné schopnosti – pozrite 1. lekciu.
 
Zručnosť – (tiež spôsobilosť, obratnosť) nadobudnutá pohotovosť správne, čo najrýchlejšie a s čo najmenšou námahou vykonávať určitú činnosť na základe osvojených vedomostí a predchádzajúcej praktickej činnosti. Fyziologickým základom utvárania zručností je vzájomné pôsobenie zmyslových orgánov (hmat, zrak sluch), centrálnou nervovou sústavou a motorickým aparátom. Základom hudobných zručností je mechanizmus podmienených reflexov (Holas, 1993). Spôsobilosť – viď zručnosť.
 
Efektívnosť – účinnosť, skutočnosť, že niečo pôsobí, účinkuje.
 
Kapacita – schopnosť niečo obsiahnuť, pojať, rozsah výkonnosti, požadovaná kvalita.