Príklady
Ukážka induktívneho posutupu pri vyvodzovaní jazykového učebného pojmu slovotvorná predpona
Edukačná fáza: uvedomovanie si významu (od konkrétnej ukážky fungovania jazykového prostriedku k zovšeobecneniu jeho významu, znakov, funkcie a pod.)

Metodický postup:
Background image
1. Východiskový text

Zaneprázdnené pero

Vieš, koľko starostí má také pero?
Musí všetko:
  • písať,
  • prepísať,
  • odpísať,
  • napísať,
  • zapísať,
  • vpísať.

(D. Hevier, z knihy Futbal s papučou, upravené)
2. Lexikálne cvičenie
(kognitívne procesy: pozorovanie, porozumenie, porovnávanie)
  • a)
    Prečo je pero zaneprázdnené?
  • b)
    Skús mu pomôcť a vysvetli mu, čo má robiť, keď chce niečo prepísať, odpísať, napísať, vpísať, zapísať, podpísať, pripísať...
3. Slovotvorné cvičenie
(kognitívne procesy: porovnávanie, rozlišovanie, analyzovanie)
  • a)
    Všimni si, ktorú časť majú slovesá v stĺpci spoločnú. Ktorou časťou sa odlišujú?
  • b)
    Zvislou čiarou oddeľ časť, ktorú majú slovesá spoločnú.
  • c)
    Farebne vyznač tú časť, ktorou sa odlišujú.
4. Slovotvorné cvičenie
(kognitívne procesy: porovnávanie, analyzovanie, zdôvodňovanie)
  • a)
    Ešte raz porovnaj význam slovies.
  • b)
    Čo spôsobuje, že slovesá nemajú úplne rovnaký význam?
  • c)
    Od akého slova sú tieto slovesá utvorené?
  • d)
    Pomocou ktorej časti vznikli?
5. Skupinová práca
(kognitívne procesy: ilustrovanie, usudzovanie, syntetizovanie)

Na veľký hárok papiera znázornite, aký text vznikne, keď prepisujeme, odpisujeme, vpisujeme, podpisujeme, zapisujeme...
6. Rozhovor
(kognitívne procesy: zovšeobecnenie)
  • a)
    Čo sme zistili o tvorení týchto slovies? Ako vznikli? Z akého slovesa? Akou časťou?
  • b)
    Naučíme sa, ako sa táto časť nazýva: Keďže sa pripája pred slovo a pomocou nej sa tvoria nové slová, nazývame ju slovotvorná predpona.
(Pre zobrazenie textu prosím kliknite na jednotlivé nadpisy...)