Čo by ste už mali vedieť...
Už vieme, že komunikácia je obojsmerný proces výmeny informácií medzi komunikantmi za určitých podmienok. Odosielateľ odosiela informáciu prostredníctvom istého komunikačného kódu prijímateľovi, pričom tento prenos informácie, teda proces produkcie i recepcie, je ovplyvňovaný objektívnymi i subjektívnymi komunikačnými faktormi. Produktor pomocou komunikačného kódu kóduje zvolený výsek skutočnosti do textu. Text referuje o istej skutočnosti. Produktor volí také komunikačné prostriedky, ktoré podporia jeho cieľ, s ktorým do komunikácie vstupoval. Recipient sa postupným dekódovaním obsahu textu dostáva k zmyslu textu. Jazyková komunikácia predstavuje jednu zo základných foriem sociálnej interakcie. Proces komunikácie môžeme preto označiť aj ako proces verbálnej interakcie. Komunikanti (účastníci komunikácie) vstupujú do verbálnej interakcie vtedy, ak chcú zmeniť istý výsek objektívnej skutočnosti. Snahu zmeniť niečo v objektívnej skutočnosti voláme komunikačný cieľ. Komunikačný cieľ možno dosiahnuť viacerými spôsobmi. Spôsob dosiahnutia komunikačného cieľa nazývame komunikačný zámer. Ak pomocou komunikácie dosiahneme zmenu v psychike alebo správaní adresáta, hovoríme o komunikačnom efekte.