Pýtali sme sa druháka základnej školy, podľa čoho vie, že hláska a je samohláska. Jeho odpoveď znela: No predsa tak to bolo uvedené v tabuľke v učebnici..."
Položme si teraz otázku, čo je úlohou učiteľa jazyka v primárnej škole. Je jeho úlohou priviesť žiaka k poznaniu jazyka alebo má iba pretlmočiť obsah učebných zdrojov tak, aby žiak mohol absolvovať celú šírku úloh a cvičení v učebniciach a pracovných zošitoch? V uvedenom príklade sa učiteľ spoľahol na učebnicu slovenského jazyka, ktorá pri učive o delení hlások porušuje základnú požiadavku na spôsob osvojovania si učiva v primárnej škole. Nemožno sa preto druhákovej odpovedi na otázku čudovať. Pri osvojovaní si učiva o delení hlások mechanicky prevzal tabuľkové spracovanie učebnej témy. Lenže v schopnostiach druháka je dopracovať sa k poznaniu kritérií, podľa ktorých hlásky v slovenčine delíme. To by mu však musel byť ponúknutý iný spôsob osvojenia si učiva. Taký, v ktorom sám žiak hrá v procese učenia sa aktívnu rolu. V lekcii si ukážeme, ako sa dá aktivizovať proces učenia sa u každého učiaceho sa.