Fázy textotvorného procesu
Tvorba textu ako proces
Pre zväčenie obrázka naň prosím kliknite...
Cieľom kapitoly je predstaviť tvorbu textu ako proces. Orientácia na jednotlivé fázy tvorenia textu v postupnosti pomáha žiakovi postupne plniť čiastkové ciele pri tejto komplexnej úlohe. Žiak má vďaka procesovému prístupu možnosť hlbšie sa zaoberať najprv prípravou obsahu textu a až neskôr sa pokúša dolaďovať formálnu stránku textu (pozri aj obrázok vpravo: žiak primárnej školy písanie neplánuje, iba vyhľadáva v pamäti relevantné obsahové a formálne znalosti). V našich školách je však zaužívané, že sa obe stránky (obsahová aj formálna) zdôrazňujú v rovnakom čase. To spôsobuje často neuspokojivú úroveň písaných komunikátov v mladšom školskom veku. Procesový prístup je zároveň konkretizáciou všeobecne uznávaného modelu procesu písania (plánovanie - generovanie - editovanie - selfmonitoring) pre prax učiteľa.