Didaktická komunikácia sa vo všeobecnosti chápe ako obojsmerná komunikácia medzi učiteľom a žiakom, ktorá zahŕňa všetky zložky optimálneho vyučovacieho procesu: motiváciu, prenos informácie, vyučovacie metódy, diagnostikovanie činnosti a výkonu žiaka a pod. (Adamčíková - Tarábek, s. 136).
Didaktická komunikácia vo vyučovacom procese znamená aj to, že vyučujúci prispôsobuje svoj jazyk a vyjadrovanie kognitívnej úrovni žiaka a že využíva všetky možnosti na to, aby porozumel žiakovi (ibid.).
Didaktická komunikácia v predmetovej didaktike (alebo didaktická komunikácia daného vedného odboru, odborová didaktika) je proces sprostredkovania výsledkov a metód aktuálneho poznania v danom vednom odbore do vedomia jednotlivcov, ktorí sa na vzniku poznania nepodieľali (ibid.).
V prípade didaktiky slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie to znamená, že didaktická komunikácia sa vytvára ako reflexia integrácie a komunikácie pedagogicko - psychologických disciplín a komplexu jazykovedných a literárnovedných disciplín.