Induktívno - deduktívny myšlienkový postup
Indukcia je myšlienkový proces, v ktorom žiak postupuje od pozorovania konkrétnych javov k ich zovšeobecneniu. Výsledkom induktívneho postupu je vyvodenie pojmu, pravidla, poučky (Petlák, 2004, s.130; Čáp - Mareš, 2001, s.90).

Dedukcia je myšlienkový proces, v ktorom žiak postupuje od všeobecného pravidla, resp. poučky, k jeho aplikácii na konkrétnych príkladoch a v nových kontextoch. Deduktívnym postupom aplikujeme predtým osvojené pojmy alebo znaky a vlastnosti pojmov (Petlák, 2004, s.130; Čáp - Mareš, 2001, s.90).



Induktívny postup vo vyučovaní jazyka a literatúry využívame najmä pri vytváraní nových vedomostí a získavaní nových zručností. V rámci induktívnej fázy vo vyučovaní odporúčame postupné aktivizovanie rozličných kognitívnych procesov. Pri náročnejších, abstraktnejších učebných pojmoch treba induktívne vyvodzovať aj niekoľkokrát, vo viacerých na seba nadväzujúcich vyučovacích jednotkách. Zavŕšením indukcie je zovšeobecnenie (generalizácia). Môže ísť o poučku, pravidlo alebo o myšlienkovú syntézu, ktorá vzhľadom na učivo a vek žiaka nemôže mať charakter poučky.

Dedukciu odporúčame pri osvojovaní si nových učebných pojmov a pravidiel využívať najmä vo fáze reflexie.